Jalapeño Potetstappe

OLYMPUS DIGITAL CAMERADa vi sto med tilbudsbiff i hånda på butikken og klødde oss i hodet over hva tilbehøret skulle være denne gangen, kom jeg plutselig på at Facebook minnet meg på restauranten BLT på Hawaii for noen dager siden. Restauranten besøkte jeg for et år siden, og der ble jeg servert et nydelig biffmåltid med en litt annerledes potetstappe. Det var nemlig en jalapeño mash, og ved første munnfull var jeg solgt. Dette måtte jeg bare lage hjemme! Med så godt som ingen kjøkken på Hawaii, så gikk dette alternative tilbehøret rett i glemmeboken – helt til nå. Så takk Facebook for at du minnet meg på denne jalapeño potetstappen, sånn at vi bokstavelig talt fikk krydret lørdagsmiddagen litt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ingredienser (4-5 porsjoner)

  • 3 bakepoteter
  • 100 g smør
  • 1 dl fløte
  • Ca 1/3 glass syltede jalapeños (juster etter hvor sterkt du vil ha det)
  • 2 fedd hvitløk
  • Salt og pepper

Fremgangsmåte

  1. Skrell potetene og kutt dem i mindre biter. Kok til de er møre og hell av vannet.
  2. Smelt en spiseskje av smøret i en kjele, grovkutt hvitløken og la den surre i smøret.  Ha i jalapeñoene pluss litt av fløten. Kok opp og kjør det gjennom en stavmikser.
  3. Hell jalapeñoblandingen over potetene sammen med resten av smøret og fløten. Stamp så alt sammen til en stappe.
  4. Smak til med salt og pepper, og juster eventuelt konsistensen med mer smør/fløte.

Vi lagde en liten anrettingskonkurranse da vi skulle til å spise. Du kan jo gjette hvilken som er min tallerken og hvilken som er Christophers av de under. 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Håper det smaker!

 

Legg igjen en kommentar

