Sitron- og appelsinostekake i paiform


I det jeg skulle til å skrive dette innlegget fikk jeg et varsel fra WordPress om at det i dag er 1 årsdagen til Torotastic! Hva passer vel da bedre enn å feire med en kakeoppskrift? Matlagingslysten min er på topp om dagen, spesielt når det kommer til baking, så jeg bestemte meg for å lage en frisk ostekake nå som sommeren endelig har vist seg litt her i Norge. Jeg har bare silikonkakeformer med mønster, så jeg fant ut at det var like greit å lage kaken i paiformen min, som jeg liker så godt. Det kan anbefales!

Ingredienser

Bunn

  • 300 gr søt kjeks (f.eks. kornmo eller digestive)
  • 150 gr smør

Fyll

  • 200 gr Philadelfia
  • 2-3 dl kremfløte
  • 1/2 beger rømme
  • 1 lite beger sitronyoghurt
  • 1 pk appelsingele
  • 2,5 dl vann
  • 3 ss revet sitronskall
  • 3 ss revet appelsinskall
  • 50 gram melis

Fremgangsmåte

  1. Knus kjeksen i stavmikser (eventuelt gå løs på den i to brødposer med kjevle) og bland inn smeltet smør.
  2. Klem blandingen ut i paiformen og opp mot kantene. Sett i kjøleskapet til fyllet er klart.
  3. Kok opp vann og bland  inn gelepulveret. Sett til avkjøling.
  4. Pisk sammen melis, yoghurt, kremost og rømme.
  5. Stivpisk kremfløte og vend inn i osteblandingen.
  6. Riv sitron- og appelsinskall og ha i fyllet.
  7. Når geleen er avkjølt men fortsatt flytende, pisker du denne inn i blandingen i en tynn stråle.
  8. Ha fyllet over i paiformen og la kaken stå i kjøleskap i minst 4 timer.
  9. Pynt gjerne med appelsin og sitron 🙂


Legg igjen en kommentar

