Panna Cotta med Jordbær- og myntecoulis


Hva gjør man når man verken har lyst til å lese til eksamen eller trene? Jo, da vasker man leiligheten og belønner seg selv med å lage panna cotta etterpå.

For et par uker siden var jeg på sommersmaking med Meny, hvor vi fikk smake på alt mulig godt som kommer i ferskvaren rundt disse tider. Der hvor jeg jobber er vi (eller Elisabeth) kjente for en supergod panna cotta med pasjonsfruktcoulis, men på denne smakingen fikk vi prøve sommervarianten med jordbær og kokos. Nam! Ikke rart jeg tenkte på panna cotta som den perfekte vårdesserten i kveld. I og med at det også er 1. mai i morgen så er det jo egentlig helg, og da må det være lov. Jeg gikk ikke for kokosvarianten i dag, men en vanlig panna cotta med vaniljesmak, toppet med sausen kalt jordbær- og myntecoulis.

Etter at jeg hadde laget desserten så jeg at dette jo er den perfekte 17. mai dessert! Spesielt om man har blå glass, slik som mine.

Ingredienser

Panna Cotta:

  • 3 dl kremfløte
  • 1 dl sukker
  • 1 vaniljestang eller 1 ss vaniljesukker
  • 3 plater gelatin

Jordbærcoulis:

  • 200 gram jordbær, kan godt være frosne
  • 50 gram sukker
  • Saften av 0,5-1 lime
  • 1-2 ss finhakkede mynteblader

Fremgangsmåte

Panna Cotta:

  1. Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca10 min.
  2. Ha kremfløte, sukker og vaniljesukker/stang i en kjele og gi et lite oppkok.
  3. Klem vannet ut av gelatinplatene og ha dem i kjelen. Rør godt om til platene er oppløste, og ha blandingen over i små dessertskåler. Jeg fikk 5 små dessertskåler.
  4. La panna cottaene stivne i 3-4 timer eller over natten.

Jordbærcoulis:

  1. Ha jordbær, sukker og limesaft i en kjele.
  2. Småkok til sukkeret er oppløst.
  3. Ha i finhakket mynte.
  4. Kjør blandingen i en stavmikser.
  5. Smak til med eventuelt mer limesaft eller sukker.
  6. Hell over panna cotta!

Et tips er å bytte ut sukkeret med et annet søtningsmiddel, som sukrin. Jeg valgte å bruke halvparten vanlig sukker og halvparten med lettstrø. Jeg valgte også å lage dobbel porsjon med sausen, slik at jeg kan fryse den og tine den opp til 17. mai. Denne jordbærsausen er nemlig også super til å ha på is!

Legg igjen en kommentar

