Mini kjøkkenhage


Når jeg blir stor er drømmen at jeg har en akkurat passe stor hage fylt med peoner, tusenfryd, et epletre, et kirsebærtre og ikke minst en kjøkkenhage. Jeg hadde veldig lyst til å lage meg en liten kjøkkenhage da vi flyttet til Oslo i august, men det var ikke akkurat sesong, og vinteren kom og tok oss før jeg hadde fått satt i gang. Nå derimot er våren her, høysesongen for planting, og jeg var idag klar som bare det til å få realisert kjøkkenhagedrømmen. Da jeg i tillegg her om dagen fant en passende trekasse stående ved søppelanlegget vårt, tok jeg det som et tegn fra oven. Håper ingen savner den..

Etter å ha lest meg opp på krydderurter på nett, tok jeg turen ned til Coop Obs for å handle inn lecakuler og jord, og jeg håpet også på at de hadde noen frø til krydderurter der. Overraskende nok fikk jeg med meg både en sekk med lecakuler og to sekker jord på sykkelen uten problem. Frø hadde de derimot ikke på Obs, og jeg måtte finne ut hvilke alternativer jeg hadde. Jeg hadde lest at å kjøpe urter på matbutikken ikke var å anbefale, men ettersom at jeg ikke hadde noen flere plantebutikker i nærheten og jeg ville få prosjektet opp og gå i dag, valgte jeg å dra på Meny for å handle urter. Det som var greit der var at det var 3 for 2 på flere urter og grønnsaker, så jeg betalte 70 kr for 6 urter. Ikke store summen å betale om de ikke skulle overleve, tenker jeg. Det blir jo en liten ekstra utfordring å ta vare på disse urtene også, og det liker jeg!

Jeg valgte de urtene som jeg hadde lest at tålte norsk sommer best: gressløk, oregano, sitronmelisse, mynte, timian og kruspersille. Disse skulle visst være de beste å velge for oss som ikke har så mye erfaring på området.


Så var det bare å sette igang da. Jeg kledde trekassen min med en sort søppelsekk, og klippet noen små hull i bunn for drenering, før jeg helte i et lag med lecakuler. Deretter la jeg et lag med jord og satte i plantene. Litt mer jord på toppen måtte til før jeg kunne vanne. Jeg hadde også kjøpt noen gjødselpinner på Obs, som jeg stakk inn i sidene på kassen. Urtene er visst vandt til gjødsling fra produksjonen, og jeg gjør nå alt for at de skal overleve.

Matbutikk-kjøpte urter er som kjent laget for å bli brukt med én gang, så etter at jeg hadde plantet dem, måtte en liten trim til. Dette er for at de små røttene skal kunne klare å bære planten, og for at de da skal vare lenger. Så nå sitter jeg altså igjen med to store skåler med avkuttede urter, som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med…



Etter at plantingen var unnagjort, lagde jeg meg noen navnepinner til urtene. Litt fordi jeg syntes at det hadde vært fint, litt fordi Mats ikke vet forskjell på purre, vårløk og gressløk. Trepinnene kjøpte jeg på TGR forje uke, og akrylmaling hadde jeg liggende hjemme. Etter to strøk med akrylmaling og en times tørking, malte jeg også på et lag med gjennomsiktig neglelakk. Dette for at tusjen ikke skulle spre seg i treet, og for å beskytte fargen mot å renne bort under en eventuell regnskyll. Da neglelakken hadde tørket, skrev jeg på med svart sprittusj.

Jeg vet jo enda ikke om jeg har lykkes med kjøkkenhagen min, men jeg lover å holde dere oppdatert!


Nyttige artikler/Kilder 

3 thoughts on “Mini kjøkkenhage

  1. Maria sier:

    Så utrolig stilig, Ine! Du er så kreativ og flink 🙂 Kanskje du kan mikse sammen en urte-te av restene du har klippet bort? 😉

    Lik

Legg igjen en kommentar

