Teddybjørnboller

  

Denne bolleoppskriften er en gammel bolleoppskrift, som en gang i tiden ble lagt ut på facebookgruppa «Mat fra bunnen». Er denne gruppa forstatt aktiv, forresten? Hvis den er det, har jeg nemlig blitt kastet ut. Kanskje på grunn av for mye linking til denne bloggen her, haha. Uansett, jeg bestemte meg for å lage små teddybjørner av bolleoppskriften! Tenkte at det var en fin, liten påskeavtivitet. Du finner litt bilder og videoer fra prosessen på snapchat, som ligger der i 21 timer til. Torotastic heter jeg der også!

Ingredienser

  • Ca 750 gram mel
  • 130 gram melis
  • 5 dl melk
  • 150 gram smør
  • 1 pakke gjær
  • 0,5 ts kardemomme

Fremgangsmåte

  1. Varm smør, melk og melis i en kjele til smøret er smeltet. Avkjøl til fingervarmt.
  2. Smuldre gjæren i en bolle, tilsett litt av væsken og rør ut gjæren.
  3. Tilsett resten av væsken.
  4. Ha i kardemomme og mel, og elt til deigen er smidig og jevn.
  5. Trill ut boller. Jeg fikk 25 boller med ører og snute. 🙂
  6. Hev i ca 1 time.
  7. Pensle med egg.
  8. Stek midt i ovnen på 250 grader i 7-10 minutter.

Teddybjørnboller

  1. Lag bollene på samme måte som over.
  2. Trill ut små ører, som du fester til de utrillede bollene. Legg litt deig til sides.
  3. Sett de til heving.
  4. Trill ut snuter av den resterende deigen. En smule større enn ørene.
  5. Settes til heving for seg selv.
  6. Bollene med ører pensles med egg og settes i ovnen 5-7 min.
  7. Ta bollene ut etter 5-7 min og fest på snutene resten av steketiden.
  8. Avkjøl bollene.
  9. Smelt sjokolade, ha den i en brødpose med et lite hull, og tegn øyner, nese og munn.

 

 

  

One thought on “Teddybjørnboller

  1. Tilbaketråkk: Kanelknuter | torotastic

Legg igjen en kommentar

