Mexicansk Gryte

Mexicansk gryte er en velsmakende, mettende og billig rett, som i grunnen lager seg selv. Koketiden er noe lang, men du kan absolutt gjøre noe annet når gryta småkoker. Jeg ser for meg at dette er bra festmat, da det vil være like mye arbeid å lage den til mange. I tillegg er den jo utrolig billig! Jeg kom fram til at kostnadene med denne retten ligger rundt 25 kr for alle ingredienser, og det til 4 personer! Da har jeg altså ikke tatt i betraktning at man kanskje må kjøpe en hel pose med ris for å lage retten, men heller at det koster ca 2 kr for mengden ris brukt i denne oppskriften. Om du ikke ønsker å kjøpe  nye kryddere kan du også bare raske med deg en pose tacokrydder, for det fungerer nemlig helt fint i denne oppskriften. Det fine med denne mexicanske gryta er også at den er uten kjøtt, noe alle har godt av innimellom. Om du likevel skulle ønske kjøtt, så tilsetter du bare en pakke kjøttdeig.

Ingredienser (4 porsjoner)

  • 1 boks hakkede tomater
  • 1 boks brune bønner
  • 1 boks mais
  • 2 gulrøtter
  • 1 løk
  • 1 chili
  • 2 cm ingefær
  • 2 hvitløksfedd
  • 1 terning kjøttbuljong
  • 4 dl vann
  • Ris til 2 personer
  • 1 ss spisskummin
  • 1 ts oregano
  • 1 ss paprikakrydder
  • Salt og pepper

Fremgangsmåte

  1. Finhakk alle grønnsakene, og surr de i en gryte med olje til de er blanke.
  2. Tilsett krydderne og bland med grønnsakene.
  3. Deretter tilsetter du bønner og mais, og blander godt.
  4. Tilsett så vann, buljong og tomater og småkok i ca 30 min. Sett på risen.
  5. Etter 30 min småkoking tilsetter du risen og lar det sette seg i 10 min.

Legg igjen en kommentar

