Fransk løksuppe



De dagene jeg har tid til å sette meg ned med frokosten og se på God Morgen Norge, ender som regel opp som ganske fine dager. Det minner meg om da jeg var liten, mormor passet på meg og vi satt i sofaen og så på Wenches kjøkken med en brødskive med brunost på i hånda. I dag fikk jeg tid til å sette meg ned med cocopopsene mine og se på at Wenche lagde fransk løksuppe, og siden jeg egentlig ikke hadde veldig lyst på fiskepinnene jeg hadde satt opp på middagsplanen vår, ble det løksuppe på oss også. Fransk løksuppe smakte jeg for første gang på ungdomsskolen,  så jeg fant frem «Kokebok for alle – fra boller til burritos» fra heimkunnskapen og satte i gang! 

Ingredienser (2 porsjoner)

  • 3 løk
  • 2 fedd hvitløk
  • Olje
  • 1 buljongterning
  • 1 ss sennep
  • 1 laubærblad
  • Litt pepper og timian
  • 8 dl vann
  • 2 brødskiver
  • Litt revet ost

Fremgangsmåte

  1. Rens og kutt opp løk og hvitløk i skiver.
  2. Surr løken i olje til den er myk og blank. Ikke brun!
  3. Tilsett så sennep, vann, buljong, timian, pepper og laubærblad, og la det småkoke i 15 min.
  4. Når suppa koker kutter du opp brødskivene i terninger og river osten.
  5. Stek brødbitene i stekepanna med litt olje og hvitløk, hvis du ønsker, til de har blitt sprø på utsiden.
  6. På tradisjonelt vis legges brødbitene sammen med osten oppå suppa, for gratinering i ovn. Dette tok ikke vi oss tid til, men med en varm suppe og nystekte brødbiter smeltet osten på null komma niks, så det fungerte fint.






One thought on “Fransk løksuppe

Legg igjen en kommentar

