Orange Chicken

IMG_1263

Processed with VSCOcam with f2 preset

Da jeg var i New York i november, tok mamma med lillesøster og meg på den fancy, asiatiske restauranten kalt TAO. Det var et tydelig populært sted, hvor man måtte bestille bord god tid i forveien for å få plass, og det ryktes at en del kjendiser inntar sine måltider der. Uansett så spiste jeg en fabelaktig rett med sprø kylling i en appelsinsaus der, og jeg bestemte meg ganske raskt for å prøve å lage «Orange Chicken» selv en gang. Etter mye googling og oversetting av utenlandske mål og oppskrifter, har jeg endelig kommet i mål, og kan presentere oppskriften på Orange Chicken!

Ingredienser

Marinade

  • 2 kyllingfileter
  • 4 ss maizena
  • 4 ss soyasaus
  • 0,5 dl vann

Appelsinsaus

  • 1 dl appelsinjuice
  • 2 gode ss appelsinmarmelade
  • 1 ss ketchup
  • 3 ss oystersaus
  • 1 ss olje

Løkinfisert Ris

  • 1 finhakket løk
  • 1 finhakket fedd hvitløk
  • Ris til to + vann

Fremgangsmåte

  1. Kutt opp kyllingen i terninger.
  2. Bland sammen ingrediensene til marinaden og legg kyllingen i. Den skal ligge i 5-10 min.
  3. Surr hvitløk og løk til den er blank, og tilsett ris. Kok på vanlig måte/anvisning på pakken.
  4. Bland sammen ingrediensene til appelsinsausen.
  5. Stek kyllingbitene til de er sprø, og tilsett appelsinsausen.
  6. Kok til sausen er blitt tykk og redusert.
  7. Kyllingen serveres oppå risen. Strø gjerne sesam- eller chiafrø over kyllingbitene.

Må si at jeg er veldig fornøyd med resultatet, og selv om det er en stund siden jeg smakte på originalretten, vil jeg si at jeg har kommet ganske nærme smaken!

IMG_1264

One thought on “Orange Chicken

Legg igjen en kommentar

