Fiskeburger med båtpoteter

IMG_0869

I går ble middagen vår en utradisjonell, og sunnere variant av hamburgeren, nemlig fiskeburger! Jeg prøvde selv for noen uker siden å lage min egen variant av fiskeburgeren, men bare la oss si at jeg trenger litt mer trening på den fronten, før en eventuell oppskrift blir lagt ut. Derfor måtte jeg ty til butikkjøpte burgere denne gangen, men jeg slo til med hjemmelagde, grove burgerbrød i det minste. Fiskekaker kan forresten være et billig alternativ!

Grove hamburgerbrød

Ingredienser 4 stk

  • 2 dl hvetemel
  • 1 dl sammalt, fin hvete
  • 1 dl grovt mel (Jeg brukte «Grov Bakst»)
  • 2 dl vann
  • 1 ts salt
  • 1/2 pakke tørrgjær
  • 1 håndfull kjerner eller frø av noe slag (Jeg brukte solsikkekjerner)
  • Litt melk til pensling

Fremgangsmåte

  1. Bland tørrgjær, vann og salt sammen.
  2. Bland inn mel til du får en deig som er lett å jobbe med.
  3. Du kan la deigen forheve i ca 30 min, men det hadde jeg ikke tid til, så jeg tillet bare ut 4, ganske flate boller og lot dem heve på benken i ca 15 min.
  4. Pensle brødene med melk og dryss kjerner/frø over.
  5. Stekes på 200 grader i ca 15 min.

Båtpoteter 2 porsjoner

Ingredienser

  • 4 poteter
  • Salt og pepper
  • Chiliolje eller vanlig olje
  • Chilikrydder

Fremgangsmåte

  1. Kutt opp potetene i båter og ha i en form.
  2. Strø over salt, pepper, chilikrydder og olje.
  3. Stek på 200 grader i ca 20 min, eller til potetene er møre.

Så er det bare til å steke burgerene og kutte opp de grønnsakene du ønsker å ha til!

Legg igjen en kommentar

