Belgiske Vafler

IMG_0839

Det har vært deilig å ha juleferie hjemme i Haugesund, men det var også veldig godt å komme tilbake til Oslo. Spesielt fordi det betydde at jeg endelig kunne prøve ut det nye, belgiske vaffeljernet jeg fikk til jul! Jeg lagde vafler til kvelds i går, og det ble noen til overs, da jeg ikke ville ta sjangsen på å la en røre med gjær stå mange timer. De resterende vaflene satte jeg i kjøleskapet, og da var det bare til å varme de opp i min (også nye) brødrister i dag morges, og jeg fikk en varm vaflefrokost. Kanskje ikke den beste måten å starte det nye året på, men godt var det. 😉

Ingredienser (ca 8 belgiske vafler)

  • 2 egg
  • 1 dl sukker/sukrin
  • 1 ts vanlijesukker
  • 1 klype salt
  • 75 gr smeltet smør
  • 1,5 dl melk
  • 1 dl vann
  • 1/2 pose tørrgjær
  • 250 gr hvetemel

Fremgangsmåte

  1. Visp sammen egg, salt, vaniljesukker og sukker.
  2. Smelt smør, tilsett melk og vann og spe inn i røra. Pass på at det ikke er for varmt, men fingertemperatur.
  3. Bland mel og tørrgjær sammen og ha i litt og litt, slik at du får en jevn og klumpfri røre.
  4. La røra hvile ca 1 time før du steker vaflene.
Legg igjen en kommentar

