Minipai

IMG_0530 IMG_0531

Jeg har en kjempesnill mamma som har laget kalender til meg i alle år, og selv om jeg nå har flyttet ut, fikk jeg i år også! I går pakket jeg opp to små og søte paiformer, og jeg ble skikkelig glad. Jeg er over gjennomsnittet glad i quiche, men det er ikke kjæresten, så å lage en hel, stor paiform hver gang jeg har lyst på pai blir litt mye. Disse formene fra Åhlens er perfekte for én person, og jeg har skreddersydd en enkel oppskrift som passer.

Ingredienser (1 pai)

Paibunn

  • 1 ss hvetemel
  • 1,5 ss grovt mel
  • 2 ss nøytral olje
  • 2 ss kaldt vann

Fyll

  • 1 egg
  • 1 ss melk
  • Salt og pepper
  • 1 skive skinke
  • 2 ss revet ost
  • En liten bit paprika
  • En liten bit løk

Fremgangsmåte

1. Bland alle ingrediensene til paibunnen og trykk deigen ut i formene. Hvis du ønsker en ekstra sprø paibunn, kan du sette formene inn i ovnen imens du lager fyllet.

2. Kutt opp løk, paprika og skinke i små biter, og riv osten.

3. Visp sammen egg, melk, salt og pepper.

4. Legg ost, skinke, løk og paprika i formene og hell eggblandingen over.

5. Stek paien i 20-25 min på 200 grader.

IMG_0529 IMG_0532

Dere tror ikke Mats kom krypende og ville ha én også, da?

Jeg har tidligere skrevet en oppskrift for quiche i stor paiform også. Den finner du her. 

Legg igjen en kommentar

