Julegaver på studentbudsjett

IMG_0404

Som student har man som regel ikke så mye penger å rutte med, og mesteparten av stipendet går til en skyhøy leie av en middelmådig leilighet. Jeg tenkte mye på dette med julegaver med en gang jeg flyttet for meg selv, fordi jeg elsker jul! Hvordan skulle jeg kjøpe noe fint til alle sammen uten å måtte spise knekkebrød og havregryn en måned? Nå fikk jeg meg jobb med en gang jeg flyttet til Oslo, så det hjelper jo såklart på økonomien, men her kommer uansett mine beste julegavetips til deg som lever på studentbudsjett.

  • Hjemmelaget julegodteri. Lag hjemmelagde fløtekarameller, drops eller marsipankuler, og legg i et billig glass fra Søstrene Grene, Nille eller TGR. Pynt med et fint bånd og skriv en personlig hilsen, så har du en kjempekoselig julegave.
  • Hjemmelagde julegaver. Jeg fant plutselig ut her en dag at jeg ville begynne å male med vannmaling. Jeg har absolutt null erfaring med det fra før, men fant fort ut at det ikke var så veldig vanskelig, og at man kan få ganske fine resultater på kort tid. Et innrammet, hjemmelaget bilde er en fin julepresang! Vannmaling er kun én av tingene man kan finne på i DIY-jungelen, og for inspirasjon til hva du kan lage anbefaler jeg å ta en søkerunde på Pinterest.  Hva med å piffe opp noen glass eller krus fra Ikea?
  • Ebay. Å lage ting selv er ikke for alle, og for dem kan Ebay være løsningen. Her finner du billige saker og ting i alle kategorier, farger og former. Eneste her er at mye blir sendt fra Kina, og at frakten da kan ta opptil fire uker. Om du derimot finner noe fra UK, så har du fortsatt litt tid på deg, og varen kan rekke å komme frem til jul. Kvaliteten på noen av varene kan også være så som så, men om du bestiller fra en selger med over 99% positive tilbakemeldinger, får du mest sannsynlig en fin vare.
  • Ram inn et bilde, eller lag et fotoalbum. Et bilde sier mer enn tusen ord!
  • Hjemmelagde gavekort eller kuponger. Gavekort på massasje, vasking av huset, vaktmestertjenester, middag, hagearbeid eller noe annet kreativt som du kommer på!
  • Opplevelsesgaver. En tur på kino (eller filmkveld hjemme?), museumsrundtur eller en piknik i parken er billige, men koselige julegaver å gi bort. Selvfølgelig kan man gjøre mer utav det og dra på lengre turer også!

Over har du fått en del tips til mer eller mindre konkrete og ikke så dyre julegaver, som man kan gi bort. Det finnes også andre måter å gjøre julen litt mindre dyr, og litt mer koselig på!

  • Begynn tidlig. Om du starter på julegavene tidlig, slipper du å bruke hele desemperstipendet på julegaver. Jeg for min del begynte allerede smått i august, men det er nesten litt pinlig tidlig. Ebaygavene rekker også å komme frem!
  • Legg av litt penger. Om du ikke ønsker å starte så tidlig på julegavene, lønner det seg likevel å legge av litt penger til desember kommer.
  • Avtal hvor mye dere skal bruke på gavene. Det er lurt å avtale et beløp som man skal kjøpe for.
  • Ikke tenk for mye på penger. Det er tanken som teller!

Glitterboksene og glitterinnpakningspapiret på bildet finner du forresten på TGR. Var helt i ekstase da jeg fant det..

Legg igjen en kommentar

