Hjemmelagde fløtekarameller

IMG_0395Jeg har alltid hatt lyst til å prøve å lage mine egne karameller til jul, men har liksom synes at det har hørtes så komplisert ut. Lang koketid og sukkertermometer har skremt bort planene om karamellaging, men ikke i år! Jeg meldte meg inn i facebookgruppen «Mat fra bunnen» for litt siden, hvor det den siste tiden har vært en del snakk om disse hjemmelagde fløtekaramellene, og etter å ha lest medlemmenes beste tips, satte jeg igang.

Ingredienser

  • 2 dl fløte
  • 1 dl lys sirup
  • 100 gram smør
  • 100 gram sukker
  • 1 ts vaniljesukker

Fremgangsmåte

  1. Ha alle ingredienser og la det småkoke på lav/middels varme til sukkertermometer har nådd 120 grader, eller ta dråpetesten. Dette tar ca 1 time.
  2. Dråpetesten: Test om karamellmassen er ferdig ved å dryppe en dråpe karamell i et glass kaldt vann. Om du kan rulle karamellen til en kule, er den ferdig.
  3. Ha karamellmassen over i en bakepapirkledd, liten form når den er ferdig og plasser i kjøleskap. Vent noen timer, før du skjærer den opp i biter og pakker i bakepapir.

Tips

  • Rør så lite som mulig.
  • Bruk gjerne en teflonkjele/panne.
  • Ikke kok på for høy varme, men heller ikke for lenge. Jeg hadde platen på 4 hele tiden (av 9).
  • Oppbevar i kjøleskap.
  • Disse kleber seg fort sammen, så lurt å pakke de inn én og én.
  • Det kan være litt tricky å få disse perfekt de første gangene, så øvelse gjør mester!

Håper det smaker!

One thought on “Hjemmelagde fløtekarameller

Legg igjen en kommentar

