Hjemmelaget Bali Kyllinggryte

IMG_0353

Jeg som nærmest har vokst opp med Toro (bortsett fra mormor sin mat, da), tenkte at jeg hvert fall kom til å sverge til posesupper og gryter når jeg ble student. Der tok jeg grundig feil! Jeg har funnet ut at hjemmelaget mat smaker mye bedre, og er i grunnen like dyrt/billig. I dag savnet jeg likevel Toro sin bali kyllinggryte, og vurderte å gå til innkjøp av en toropose. Da jeg så prisen, fant jeg ut at jeg like gjerne kunne lage den selv, og det mye sunnere. Derfor googlet jeg litt rundt, og til slutt ble dette resultatet:

Ingredienser (2-3 porsjoner):

  • 1-2 kyllingfileter
  • 1 gulrot
  • 1/2 paprika
  • Litt purreløk
  • 1/2 løk
  • 2  champinjonger
  • 1 boks annanas, inkludert juicen
  • 1 god ts paprikakrydder
  • 1 god ts karrikrydder
  • 1 terning grønnsaks- eller hønsebuljong
  • Salt og pepper
  • 1 fedd hvitløk
  • 4 dl vann
  • En skvis sitronsaft
  • 1/2 boks fløte eller creme fraiche

Fremgangsmåte

  1. Kutt opp alle grønnsaker og kyllingen i biter.
  2. Stek kyllingen, og tilsett karri, paprikakrydder, hvitløk, løk og champinjong når kyllingen er gjennomstekt. La det surre i et par minutter.
  3. Ha vann og buljong i en kjele, og tilsett alt du nettopp har stekt. La det koke opp.
  4. Tilsett resten av ingrediensene, bortsett fra fløte/creme fraiche.
  5. La det småkoke i ca 15 min.
  6. Smak til med fløte/creme fraiche, og eventuelt mer krydder.
  7. Husk ris!

Det ble så godt, så dette må du lage!

Legg igjen en kommentar

