Tomatsuppe

IMG_7262

I dag prøvde jeg meg på hjemmelaget tomatsuppe, og fant ut at det er minst like enkelt som posesuppe. Jeg liker maten min litt sterk, så jeg har brukt chili i denne suppa, men det er absolutt ikke nødvendig. Jeg hadde også tatt vare på saften fra noen hermetiske tomater jeg brukte til å lage pizzasaus på fredag, men her er det bare til å bruke en ekstra boks hermetiske tomater (jeg brukte bare 1 boks, men har skrevet 2 i oppskriften).

Ingredienser (3-4 porsjoner)

  • 2 bokser hermetiske tomater
  • 1 løk
  • 1/2 purreløk
  • 1 fedd hvitløk
  • Pepper og chilikrydder
  • Chiliolje eller vanlig olje
  • 3-4 dl vann
  • 1 ts sukker
  • 1 håndfull makaroni (kan sløyfes)
  • 2 ss creme fraiche eller fløte (kan sløyfes)

Fremgangsmåte

  1. Kutt opp løk, purreløk og hvitløk. Surr i chiliolje til løken er blank og myk.
  2. Tilsett hermetiske tomater og vann, og la det småkoke i ca 5 min.
  3. Kjør suppa jevn med en stavmikser.
  4. Ha i makaroni.
  5. Smak til med pepper, chili, sukker og creme fraiche.

Lett som en plett!

One thought on “Tomatsuppe

Legg igjen en kommentar

