Middag for to

En ting jeg har merket at kan være en utfordring når man kun bor to sammen, er å lage passe med middag. Ofte sitter man igjen med masse rester, som gjerne ikke blir spist opp, og da har man plutselig sløst masse mat. Jeg har derfor samlet mine beste tips for å lage middag til få personer, og hvordan bruke eventuelle rester.

  • Frys i porsjoner. Del kjøttdeigen i 2, 3 eller 4 (Og hvis du klemmer den flat, tar den mindre plass i fryseren). Frys 5 og 5 pølser i ulike poser. Finn ut hvor mange kjøttboller du bruker til middag, og frys ned de du ikke bruker. Dere skjønner tegninga.
  • Ha rester til lunsj og kvelds. Så mye bedre enn en tørr brødskive!
  • Lag store porsjoner og frys ned. Lag dobbelt opp med grønnsakssuppe, så kan du fryse ned halvparten og ha en rask middag tilgjengelig når det trengs.
  • Mål opp akkurat det du trenger. Er man flink til å beregne hvor mye man trenger, slipper man ofte rester. Det blir litt motsatt av punktet over, men av og til er det best å ikke ha så mye rester. Vi har for eksempel ikke det største kjøleskapet eller den største fryseren. Du får kanskje bruk for denne pastamåleren?
  • Ta vare på resterende ingredienser. Om du går for punktet over, og kun bruker det du trenger, sitter du kanskje igjen med en halv boks kokosmelk eller 3/4 løk. Da er det lurt å ta godt vare på disse ingrediensene så de ikke går tapt. Ta i bruk Joie Fresh Pods på grønnsaksrester og ha et leverposteilokk på hermetikken! Tupperware eller lignende bokser er også geniale.
  • Invitér venner på middag. 

Også tror jeg det er viktig å legge litt kjærlighet i maten, og generelt ha det koselig på kjøkkenet. Kysse og danse og sånn klissklass. (Derfor bildene.)

IMG_5026

2 thoughts on “Middag for to

  1. Ida Elise sier:

    Nå har jeg lest i gjennom hele bloggen din, haha! Og jeg syns den er så fin! Mye bra (og rimelig) matinspirasjon og tips – og for en fattig student som meg selv tar jeg alt i mot med åpne armer 🙂
    Nå har jeg og kjæresten akkuratt funnet ut at vi skal prøve å ha felles «matkasse» og middager, etter over et halvt år med egne middager og pengesløseri (på unødvendig mat), hehe.
    Takk for inspirasjon 😀

    Lik

    • inerosseboknudsen sier:

      Så hyggelig! Tusen takk! For meg og kjæresten min har det fungert veldig bra å ha en felles konto, hvor vi setter inn like mange penger inn hver måned. Det er kjempelurt! Og tusen takk for at du har lest. 😀

      Lik

Legg igjen en kommentar

