Ine og den asiatiske maten.

Dere har kanskje lagt merke til at det er en del asiatisk mat her på bloggen? Det er av den enkle grunnen at jeg og Mats syns det smaker kjempegodt! Jeg ble først introdusert for vietnamesisk mat hos et vennepar av mamma og pappa i 2006, hvor den vietnamesiske venninnen til mamma hadde laget all maten selv. Bordet flommet over av deilige retter og jeg husker at jeg syns mesteparten av det smakte skikkelig godt, og andre ting litt rart..

Mamma og pappa tok meg og søsteren min med til Vietnam og Thailand i 2007, hvor vi fikk se, oppleve og smake mye av den asiatiske kulturen. På den turen var jeg bare 12 år og gikk i 7. klasse, men jeg husker det som om det var i går. Vi fikk oppleve luksusen med å bo på et 5-stjerners hotell midt i Ho Chi Minh City, men også fattigdommen mange vietnamesere lever i på landsbygda.Vi spiste på «vestlige»-restauranter, vietnamesiske restauranter og hjemme hos vietnamesere. Vi besøkte turiststeder som fornøyelsesparker og markeder, men også prosjekter ledet av misjonsalliansen og Norges Fotballforbund, hvor vi fikk se mer av «det ordentlige» Vietnam. Alt i alt så gav denne turen 12 år gamle meg veldig mye, og jeg kunne ikke vente med å komme tilbake – for det visste jeg at jeg skulle!

Mitt andre møte med Asia skjedde 5 år senere, i 2012, hvor det var mamma og hennes venninne Cecilie som tok oss med. Denne gangen gikk turen til Thailand og Vietnam, som jeg hadde besøkt før, men også Kambodsja. Jeg var litt eldre i skrotten og visste litt mer hva Asia hadde å by på. På denne turen lærte jeg mer om historien til Kambodsja og Vietnam, to land som begge har en veldig sterk og brutal historie. Vi besøkte steder som Killing fields, tempelruiner, buddhistisk tempel og museumer, men vi kjørte også ATV, besøkte en bar av is og fikk skreddersydde klær. Denne gangen var vi også på prosjektbesøk hos en fotballklubb i Vietnam, hvor vi ble tatt imot som om vi var kongelige. Der fikk jeg forhåpentligvis svettet bort noe av all den gode maten jeg hadde spist på turen også. Bare prøv å spille fotball i 40 varmegrader og med altfor høy luftfuktighet!

Når det kommer til Thailand, så har jeg ikke skrevet så mye om mine besøk der. Det er fordi det for meg er Vietnam og Kambodsja som har gitt meg de store inntrykkene. Ingenting vondt om Thailand, for jeg koste meg skikkelig der også, og jeg fikk slappet av etter alle store opplevelser i Kambodsja og Vietnam. Men for meg er det å reise til Thailand helt ærlig litt det samme som å reise til Gran Canaria – en chartertur. De stedene vi besøkte var mye preget av turisme og jeg sitter ikke igjen med det samme inntrykket av Asia herfra. Jeg klappet apekatter og ridde på elefanter i Thailand, noe som var skikkelig kult, men det er rett og slett Vietnam som står mitt hjerte nærmest.

Jeg kan jo ikke snakke for Mats og hvordan han ble introdusert for asiatisk mat, men jeg kan jo si så mye at det der en del thaiboder i hans hjemby, Åkra.

«Foodies» var ikke like stort for meg i 2012, som det jeg er nå, og av en eller annen grunn er de fleste matbildene jeg har fra da vi besøkte steder som Pizzahut.. Er det mulig..! Uansett, her kommer et bildedryss fra min tur til Asia i 2012.

IMG_2159

IMG_3962 IMG_1592 IMG_1613 IMG_1749 IMG_1981 IMG_2050 IMG_1870 IMG_2179 IMG_2284 IMG_2290 IMG_2379 IMG_2380 IMG_2381 IMG_2383 IMG_2402 IMG_1976 IMG_2419 IMG_2453 IMG_2503 IMG_2540 IMG_2584 IMG_2592 IMG_2618 IMG_2619 IMG_2635

Jeg vil også takke mamma for å ha tatt meg med på disse turene. De har betydd så sinnsykt mye! ❤

Og Asia – I’m coming back for you!!

One thought on “Ine og den asiatiske maten.

Legg igjen en kommentar

