Bladkrans

IMG_7041

I helga var jeg hjemme i Haugesund en tur, og vel, jeg ble satt i gang til å bake – som vanlig. Men jeg elsker jo å bake, og som student er det jo ganske konge når noen faktisk kjøper ingrediensene for deg, så det gjorde meg absolutt ingenting. På lørdag bakte jeg foccaciabrød til tante sin 40 årsdag (alt ble spist opp, jippi!) og på søndag bakte jeg svær bladkrans. Oppskriften på den kommer her!

Ingredienser

  • En porsjon bolledeig. Tiden var litt knapp på søndag, i og med at jeg skulle fly tilbake til Oslo, så jeg tok i bruk regal sin ferdige bollemix, men en hjemmelaga bolledeig kan fint brukes også. Jeg måtte tilsette gjær, smør og vann til mixen.
  • Nok smør til å dekke hele deigen når den der kjevla ut. Kan tenke meg at det blir en 3-4 ss.
  • 4-5 ss kanel
  • 4-5 ss sukker
  • 1 dl ferdigblandet melis

Fremgangsmåte

  1. Lag bolledeigen! Husk å elte den godt – det er hemmeligheten til en luftig og smidig deig. Sett til heving i 30-40 min.
  2. Kjevl deigen ut til et stort rektangel. Tykkelsen på deigen skal være ca 0,5 cm.
  3. Smør ut smøret på hele deigen og strø på sukker og kanel.
  4. Rull sammen deigen, som om du skulle ha lagd kanelsnurrer. Når du har rullet den sammen lar du endene på rullen møtes, slik at det blir en stor sirkel.
  5. Finn fram en saks og klipp på toppen av sirkelen, nesten ned til bunnen (ikke gjennom). Gjør dette med ca 5 cm mellomrom mellom hver gang du klipper. Nå har du klippet til «Bladene» som du skal dra annenhver side, slik at kransen får det fine mønsteret.
  6. Etterhev i ca 20 min.
  7. Stek på 220 grader på midterste rille i ca 20 min.
  8. Avkjøl noen minutter og hell på melis.

Denne bladkransen ble så stor at jeg måtte bruke pizzafatet vårt til servering!

Legg igjen en kommentar

