Enkel Tom Kha Gai

IMG_6739

Tom kha gai er en kjempegod supperett fra Thailand, som er basert på kokosmelk og kylling. Oppskriften på denne suppen har jeg lest litt om på nettet, og jeg fant den også i Studentkokeboka. Mange av ingrediensene i disse oppskriftene virket dyre og vanskelige å få tak i, så jeg har lagd min egen lille versjon av suppen. Den ble kjempegod, smaksrik og mettende til tusen!

Ingredienser (2 porsjoner):

  • 2 kyllingfileter, kuttet i tynne strimler
  • 1 boks kokosmelk
  • 1 dl vann
  • 1 terning kyllingbuljong
  • 1 chili u/frø, kuttet i ganske små biter
  • 3 cm revet ingefær
  • 1 ts sukker
  • 2 ss østerssaus eller fiskesaus
  • En klype salt
  • Saften fra en halv lime
  • 1 oppkuttet vårløk
  • Ris

Fremgangsmåte:

  1. Stek den oppkuttede kyllingen lett. Sett til siden.
  2. Husk å koke ris!
  3. Ha kokosmelk, vann, buljong, chili, ingefær, sukker og østerssaus i en kjele. La det småkoke i 3-4 min. Ha i kyllingen og la det småkoke i ca 2 min.
  4. Smak til suppen med salt og lime.
  5. Dryss over vårløk og server med ris!

Jeg tror det hadde vært godt å ha i både paprika og gulrøtter mot slutten, men forslaget ble stoppet av min kjære akkurat i dag. Tror jeg er litt for glad i grønnsaker!

2 thoughts on “Enkel Tom Kha Gai

  1. Tilbaketråkk: Ingefær-te | torotastic

Legg igjen en kommentar

