Quiche Lorraine ala Ine

IMG_6716

Quiche lorraINE (håper dere forstår ordspillet her..) er en klassiker som jeg lager til frokost, brunch, lunsj, kvelds, 17. mai, 1. juledag og ellers når jeg har lyst på pai! Jeg har utviklet min egen lille oppskrift på denne paien, men jeg skal innrømme at den aldri blir helt lik. Har jeg for eksempel litt lite fløte, blander jeg kanskje med melk og hvis jeg har en klatt med rømme i kjøleskapet skader heller ikke det å ha i fyllet. Jeg har ofte brukt Maizena sin pulverblanding når jeg lager paibunn, men det er ikke noe problem å lage sin egen. Det har jeg gjort i dag. 

Ingredienser:

Paideig

  • 50 gram margarin
  • 1,5 dl hvetemel
  • 1-2 ss vann

Man kan også kjøpe ferdig paibunn eller pulverblanding.

Fyll

  • 4 egg
  • 2 dl fløte
  • 1/2 boks skinke
  • 1/2 paprika
  • 1/2 løk
  • 2 dl revet ost
  • 1 håndfull brokkolibuketter
  • Godt med salt og pepper 

Fremgangsmåte:

  1. Kna smøret, melet og vannet sammen i en bolle til blandingen er jevn og fast. Sett deigen i kjøleskapet i ca 15 min. 
  2. Kutt opp skinke, paprika, løk og brokkoli. Rasp ost. 
  3. Visp egg sammen med fløte og tilsett godt med salt og pepper. Salt og pepper er hemmeligheten til god smak i paien! Det sier hvert fall mamma, som alltid kommer med litt ekstra salt og pepper, selv om jeg allerede har krydra paien. 
  4. Kna deigen i en paiform. Det går helt fint å bare bruke fingrene, men man kan også kjevle ut deigen. Stikk flere hull i paideigen med å bruke en gaffel. 
  5. Legg ost, skinke, paprika, løk og brokkoli i paiformen og hell over eggefyllet.
  6. Stek paien på 185 grader i ca 30-40 min, eller til paien har blitt gylden. 

Denne quichen passer til de fleste anledninger og er herlig som en restelunsj. Jeg gleder meg hvert fall til lunsj i morgen!

One thought on “Quiche Lorraine ala Ine

  1. Tilbaketråkk: Minipai | torotastic

Legg igjen en kommentar

