11 frokosttips

IMG_6654

Jeg har alltid hatt et anstrengt forhold til det å spise mat tidelig på morgenen. Derfor har jeg hatt en tendens til å bare droppe det som omtales som «dagens viktigste måltid», men den siste uken har jeg fått øynene opp for hvor mye en god frokost kan gjøre for dagen din. Som student begynner man ofte senere med forelesninger og undervisning, enn det man gjorde på videregående eller i jobb. Dette har jeg opplevd at frigjør litt ekstra tid til å lage seg en god frokost på morgenen. Studenter frotser som regel ikke i frokostalternativer og pålegg, men det finnes mye billig og bra man kan gjøre for en litt mer spennende frokost: 

– Yoghurt og muesli. De fleste daglivarebutikkene har sine egne billige merker med muesli i pose, og tine har nettopp kommet med et svært yoghurtbeger, som varer minst i en uke. Sleng gjerne på litt frukt! 

– Egg. Jeg syns det er så deilig at jeg faktisk har tid til å koke meg et egg, lage en liten omelett eller litt eggerøre på morgenen!

– Brødskive med pålegg. Dette er en gammel klassiker. Jeg er ikke veldig fan av tørre brødskiver, men opplever at dette handler om hva man gjør det til selv. Ofte bruker jeg grønnsaker som agurk og paprika for å gjøre brødskiven litt bedre. 

– Stekte rundstykker. Her har også daglivarebutikkene ofte egne merker med billige, ofte fryste, rundstykker og baguetter. Eller så kan man jo bake de selv!  

– Toast/Grilled Cheese. Skaff deg en toaster og lag deg et herlig, varmt smørbrød. 

– Pizzasnurrer. Oppskrift på dette kommer snart!

– Rester fra middagen/kveldsen dagen før. 

– Fruktsalat. Frisk måte å starte dagen på. Billig frukt finner man ofte på frukt- og grønnsaksmarkedet.

– Pannekaker. En variant finner du her!

– Smoothie. Billige, frosne bær byr også daglivarebutikkenes egne merker på. Av en eller annen grunn er forsne blåbær og jordbær de billigste bærene, har jeg funnet ut, men det kommer man jo langt med! Kjøp heller ulike bær separat, da smoothieblandinger ofte er mye dyrere. 

– Kaffe/te. Herlig å våkne med en kopp kaffe eller te. I tillegg til litt mat, såklart.

Legg igjen en kommentar

