Hjemmelaget blomkålsuppe

IMG_6574

Tidligere i uka fant jeg blomkål til bare 10 kr og satte opp blomkålsuppe på middagsplanen min. Idet jeg skulle til å begynne å lage middag fant jeg ut at jeg ikke hadde noen blomkålsuppepose, og lagde heller noe annet. Hvorfor det?! Hjemmelaget blomkålsuppe er noe av det enkleste å lage, da den stort sett gjør seg selv. Det fant jeg ut etterpå! 

Jeg har brukt matprat.no sin oppskrift, men gjort den litt til min egen. 

Ingredienser:

  • 1 blomkål
  • 1 gulrot
  • 1 løk
  • 1/5 chili (kan sløyfes)
  • 6 dl vann
  • 2 dl melk
  • 2 terninger hønsebuljong
  • Salt og pepper

Fremgangsmåte:

  1. Kutt opp og rens grønnsakene. Er ikke så nøye med størrelsen, da de skal i stavmikser senere, men husk at mindre biter koker fortere!
  2. Ha alle ingrediensene, med unntak av salt og pepper, i en kjele. Kok til grønnsakene er møre. 
  3. Ta ut ca 1/4 av blomkålbukettene. 
  4. Bruk en stavmikser og kjør resten av suppen jevn. Jeg hadde litt problemer med at varm suppe sprutet overalt (AU!), og siden jeg ikke skulle bruke suppen samme dag, lot jeg den bli litt kaldere før jeg brukte stavmikseren.
  5. Legg i blomkålbukettene, som du tok ut tidligere. 
  6. Smak til med salt og pepper. 
  7. NYT!

Server gjerne med bacon og brød. 

Og ja, det er meg du ser i skjeen, haha. 

One thought on “Hjemmelaget blomkålsuppe

  1. Tilbaketråkk: Fryse rester | torotastic

Legg igjen en kommentar

